söndag 15 augusti 2010

Kapningar...

Ja, efter att ha haft ett riktigt flyt med det mesta arbetet spårade det ur rejält i tisdags, vi skulle ta upp hål i väggen i badrummet nere för att kunna dra ventilationen till källaren när vi plötsligt gjorde ett snyggt jack i varmvattenledningen...tur i oturen så fick vi hjälp av grannen till några vänner som ryckte ut med kort varsel och lagade skadan :-)

I torsdags så skulle vi ta hål i bjälklaget mellan övervåningen och bottenvåningen. Arbetet jäklades något fantastiskt, alla grejer som kunde finnas i golvet var på plats, håltagningssågen var slö som en kniv utan egg och jag var trött och sliten efter en hård arbetsdag. Gissa vad som hände..? Jo precis när vi skulle avsluta för dagen så kör jag klingan i...varmvattenledningen...suck...bara att rusa ner i källaren och stänga av vattnet igen, för ni tror väl inte det finns fler kranar än där..? Så var vi utan vatten igen och lagningsförsöken inleddes, rörmokaren hade åkt på 14 dagars semester i Skottland och jag önskade att jag följt med...bara att riva ut toan och såga upp större hål...


Herr Movarp stämmer i golvet


Hålet med bjälke i vägen...den första av flera...


Skadad varmvattenledning, detta ska ni inte testa hemma...


Toan plockades bort för att jag skulle komma åt bättre!

Vi testade både det ena och det andra, slangar, packningssilikon och slangklammer, slangar och klammer, tankarna vandrade till Plastic padding, hårdlödning (med gasolflamma i bjälklaget = jättenyttigt om det skulle tagit eld...) innan vi till slut hittade lösningen som vi hoppas ska hålla till dess vi kunnat byta ledningen. Vi kom fram till att tvåkomponents epoxylim för metall i kombination med tryck vid härdningen borde funka...vilket det gjorde! Vi stänger nog av vattnet ändå när vi åker bort för säkerhets skull :-)


Inte så bra lagning, funkar inte utan läckage


Lagning med rörbit och tvåkomponents epoxylim för metall, funkade prima i alla fall sen igår...rörbiten sattes dit för att jag skulle kunna trycka emot limmet

Under fredagen ( den 13:e) när vi testade olika lagningar kommer fru Movarp in i badrummet och säger: "Diskmaskinen läcker, det forsar vatten ut på golvet!" Akut rycker renoveringsteamet ut och börjar felsöka, det visade sig att avloppsslangen spruckit, tur var väl det, det kunde ju ha varit vad som helst. 15 min innan dom stänger springer jag in och köper en avloppsslang, tur var det igen, stället har inte helgöppet...

Vad hände med vinden och ventilationen då undrar ni..? Jo då, arbetet fortskrider, mer om det kommer under veckan!

Inga kommentarer: